Je to ako zoznamka. Máte meno, dokážete sa predstaviť a poznáte vaše silné stránky. Tak hor sa do sveta. Najlepšie tam, kde sú ľudia, ktorých ohúrite.
Myslite na ľudí, ktorých chcete zaujať vašou službou či produktom. Pýtajte sa napríklad:
- Pre koho je produkt určený? Kto ho najviac ocení?
- Sú to viac ženy alebo muži? Sú pre nich dôležité fakty alebo ich chytíte skôr na emócie?
- Na veku väčšinou záleží, nielen v zoznamke. Ako mladé je vaše publikum? Aký je ich rodinný či pracovný status? Kde žijú?
- Aké majú hodnoty? Čo majú radi? Čo neznášajú? Na čom im záleží a na čom nie?
- Ako vyzerá ich deň? Ako trávia voľný čas? Majú nejaké rituály? Kedy a kde sa stretnú s vašim produktom? Pri akej príležitosti? V ktorej časti dňa, na ktorom mieste, za akých okolností?
- Ako komunikujú? Čo sledujú, ako sa dorozumievajú? Kto ich inšpiruje, kto má na nich vplyv, koho nasledujú?
- Čím sa líšia od iných? Ako sa chcú ľudia vidieť? Čo ich motivuje? Ako im váš produkt či služba zlepší život?
Tip pre vás: Predstavte si pod cieľovou skupinou konkrétneho človeka
Poznáte niekoho typického z vašej cieľovej skupiny vo vašom okolí? Koľko má rokov? Ako funguje? Na čom mu záleží a čo ho motivuje? Ako komunikuje? Ako vyzerá jeho celý deň od rána až do noci? Aký benefit mu vaša značka prinesie?
Prípadová štúdia: SPACE::LAB
Vzdelávací projekt SPACE::LAB chcel osloviť mladých nadšencov vesmíru. Jeho cieľovou skupinou sú mladí ľudia žijúci v Košiciach a v regióne východného Slovenska, prevažne študenti stredných a vysokých škôl a mladí pracujúci so záujmom o techniku, IT, fyziku, fungovanie sveta. Dali sme hlavy a štatistiky dokopy a hľadali, čo o nich vieme. Používajú nadpriemerne technológie, celý deň. Majú radi funkčnosť a krása spočíva v dokonalej logike. Študujú a objavujú. Dokážu sa sústrediť. Vedia presedieť hodiny nad objektom záujmu, žijú vo svojom mikrosvete. Sú dlho do noci hore. Ich vesmírom je ich izba, možno žijú sami v izbe, majú tam tvorivý chaos. Ak sú sústredení, z izby vyjdú len na toaletu alebo pre jedlo. Nie je pre nich podstatný status, bohatstvo, celebrity, mainstream. Bulvár ich nezaujíma. Komunikujú skôr cez aplikácie na správy než cez osobný kontakt. Môžu sa im ťažšie nadväzovať sociálne kontakty v reálnom svete. Obľubujú scifi a fantasy literatúru. Pravdepodobne sú fanúšikmi seriálov ako Startrek, Hviezdne brány, IT crowd a pod. Chcú sa vidieť ako chytrí, bystrí, chápajúci, ovplyvňujúci. Ako profíci.
Naše riešenie komunikácie vychádzalo z poznania cieľovej skupiny. Na základe toho sme vytvorili komunikačnú ideu: „Rozšír svoj priestor na nekonečný vesmír.“ Voľne povedané: Vyjdi z vlastného mikrosveta, vlastného priestoru (space). Teraz je tu príležitosť zistiť viac o veľkom vesmíre (SPACE). Vstúp do poznávania, pridaj sa do SPACE::LABu.
Hlavná komunikácia prebiehala v online priestore. Medzi komunikačné kanály so študentami a účastníkmi prednášok sme navrhli aj kvíz. Má blízko k vzdelávaniu a ide o hravú formu vzbudenia záujmu o témy súvisiace s vesmírnym výskumom. Takmer každý v cieľovej skupine má smartfón a často ho využíva. Na vytvorenie kvízu, aj na hru slúži aplikácia Kahoot. Účastníci súťažia medzi sebou a zároveň majú možnosť dozvedieť sa niečo nové. Prirodzeným vyústením kvízu je pozvanie dozvedieť sa viac a prísť na tzv. SPACE::TALK, čo je jedna z ťažiskových aktivít projektu.
Oslovili sme desiatky mladých ľudí, ktorí sa mesačne zapájajú do vzdelávania v oblasti vesmírneho výskumu a inžinierstva a majú šancu na stáž. Vedecká inštitúcia tak má perspektívu získať nielen nových mladých fanúšikov, ale aj možných budúcich spolupracovníkov.
Prípadová štúdia: Kralikova Manufacture
Spoločnosť vyrábajúca koláče a torty plánovala rozšíriť svoje pôsobenie do sektora hotelov a eventov. Pomáhali sme jej pripraviť katalóg výrobkov pre prevádzkarov, podľa ktorého je možné objednávať konkrétne výrobky na rôzne príležitosti. To bola naša cieľová skupina, preto sme sa zamýšľali, ako fungujú. Ocenia katalóg, ktorý je prehľadný, jednoduchý, s obrázkom a gramážou každého produktu. Katalóg sme usporiadali podľa typov eventov. Prevádzkari a šéfkuchári môžu práve odbehnúť z inej činnosti, možno ešte s rukami od múky alebo mokrými rukami. Preto sú listy sú potlačené len z jednej strany, laminované a spojené kovovou väzbou vo vrchnej časti. Prehľadný laminovaný katalóg má tak dlhšiu trvácnosť a zabezpečuje komfort pri používaní.
Autenticita sa vypláca
Poďte teda na to a stretnite svoje publikum. Pripravte sa, aby bol prvý dojem fakt dobrý. Ak ohúrite, potiahnite tento nový vzťah ďalej. Ale poznáte to – dlhodobej náklonnosti svedčí prirodzenosť. Vopchať sa nasilu do aktuálneho trendu sezóny alebo robiť to, čo všetci, ak to nie je práve v súlade s nastavením vašej značky, môže na ľudí pôsobiť umelo. Aj so značkou sa oplatí sa byť autentický. Vytvoríte tak s vašou cieľovou skupinou vzťah, ktorý bude dlho klapať.
Ďalšie tipy a prípadové štúdie v ebooku
Inšpirácia pre malé a stredne veľké značky v našom e-booku 7 užitočných otázok pre komunikáciu, ktorá funguje